Sol·licitar l'arbitratge davant la Junta Arbitral de Consum.
L'arbitratge de consum és una via extrajudicial que té com a finalitat atendre i resoldre amb caràcter vinculant i executiu per a ambdues parts les reclamacions de les persones consumidores o usuàries, en relació amb els seus drets legalment reconeguts. És una via ràpida, eficaç, gratuïta i voluntària.
La persona consumidora o usuària i que estigui domiciliada a Vilafranca o hagi adquirit un producte o servei en aquest municipi.
Una persona representant degudament autoritzada.
Segons la normativa actual, són consumidores:
- Les persones físiques o jurídiques que actuen en el marc de les relacions de consum, en un àmbit aliè a una activitat empresarial o professional.
- Els socis i les sòcies cooperativistes, en les relacions de consum amb la cooperativa.
- Els treballadors i les treballadores autònoms/-es i les microempreses en les relacions entre els prestadors de serveis bàsics i de serveis de tracte continuat (subministraments o serveis amb pagaments periòdics).
Tot l'any
Registre electrònicPresencial
Servei de ConsumJunta Arbitral de Consum de Vilafranca
3 mesos des de l'inici del procediment arbitral, ampliable a 6 per decisió motivada de l'òrgan arbitral
Recurs contra l’admissió o la inadmissió de la sol·licitud d’arbitratge davant la Comissió de les Juntes Arbitrals de Consum en el termini d'un mes des de la notificació de l’acord que s’impugna.
El laude produeix efectes de cosa jutjada i només es pot sol·licitar la revisió davant de l'òrgan arbitral per demanar algun aclariment o rectificació o exercitar l’acció d’anul·lació davant la sala civil i penal del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, en el termini de dos mesos a partir de la seva notificació, d’acord amb allò que estableix l’article 40 i següents de la Llei 60/2003, d’Arbitratge.
Reial Decret 713/2024, de 23 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament que regula el Sistema Arbitral de Consum Llei 22/2010, de 20 de juliol, del codi de consum de Catalunya Llei 60/2003, de 23 de desembre, d’arbitratgeLlei 1/2000, de 7 de gener, d’enjudiciament civil per a les sentències fermes
Gestió gratuïta
La persona consumidora és qui presenta la sol·licitud d'arbitratge davant la Junta Arbitral de Consum. Un cop rebuda i admesa a tràmit, es notifica la reclamació a l'empresa reclamada i se li requereix perqquè presenti les al·legacions pertinents en el termini de 10 dies hàbils. Si l'empresa està adherida al sistema arbitral de consum o bé accepta resoldre el cas concret per la via de l'arbitratge, s'inicia el procediment arbitral i es designa l’òrgan que ha de resoldre la reclamació plantejada, el qual dictarà un laude (resolució o sentència) que és vinculant i executiu i, per tant, de compliment obligat per a ambdues parts, ja que té l'efecte d'una sentència judicial.Si l'empresa no accepta l’arbitratge proposat, el cas s'arxiva i resta disponible la via judicial ordinària per continuar amb la reclamació.
Més informació a https://consum.vilafranca.cat/el-servei-municipal-de-consum/organs/la-junta-arbitral-de-consum-jac/organs-arbitrals/procediment