Sol·licitar la mediació i/o arbitratge davant la Junta Arbitral de Consum.
L'arbitratge de consum és una via extrajudicial que té com a finalitat atendre i resoldre amb caràcter vinculant i executiu per a ambdues parts les reclamacions de les persones consumidores o usuàries, en relació amb els seus drets legalment reconeguts. És una via ràpida, eficaç, gratuïta i voluntària.
La persona consumidora o usuària i que estigui domiciliada a Vilafranca o hagi adquirit un producte o servei en aquest municipi.
Un/a representant degudament autoritzat/da.
Segons la normativa actual, són consumidores:
- Les persones físiques o jurídiques que actuen en el marc de les relacions de consum, en un àmbit aliè a una activitat empresarial o professional.
- Els socis i les sòcies cooperativistes, en les relacions de consum amb la cooperativa.
- Els treballadors i les treballadores autònoms/-es i les microempreses en les relacions entre els prestadors de serveis bàsics i de serveis de tracte continuat (subministraments o serveis amb pagaments periòdics).
Tot l'any
Registre electrònicPresencial
Servei de Salut Pública i ConsumJunta Arbitral de Consum de Vilafranca
3 mesos des de l'inici del procediment arbitral, ampliable a 5 per decisió motivada de l'òrgan arbitral
Recurs contra l’admissió o la inadmissió de la sol·licitud d’arbitratge: davant la Comissió de les Juntes Arbitrals de Consum en el termini de 15 dies des de la notificació de l’acord que s’impugna.
El laude produeix efectes de cosa jutjada i davant seu només es pot sol·licitar la revisió davant de l'òrgan arbitral o exercitar l’acció d’anul·lació davant la sala civil i penal del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, en el termini de dos mesos a partir de la seva notificació, d’acord amb allò que estableix l’article 40 i següents de la Llei 60/2003, d’Arbitratge.
Reial Decret 231/2008, de 15 de febrer, pel qual es regula el sistema arbitral de consumLlei 22/2010, del 20 de juliol, del codi de consum de Catalunya Llei 60/2003, de 23 de desembre, d’arbitratgeLlei 1/2000, de 7 de gener, d’enjudiciament civil per a les sentències fermes
Gestió gratuïta
La persona consumidora és qui presenta la sol·licitud de mediació i/o arbitratge davant la Junta Arbitral de Consum. Un cop rebuda i admesa a tràmit, es trasllada la reclamació a l'empresa reclamada i se li demana que presenti les al·legacions pertinents en el termini de 15 dies hàbils. Si no s'arriba a cap acord a través de la mediació prèvia, s'inicia el procediment arbitral, sempre que l'empresa hagi acceptat voluntàriament sotmetre's a l'arbitratge o estigui adherida a aquest sistema (cens d'empreses adherides). Si l'empresa no accepta l’arbitratge, el cas s'arxiva i resta oberta la via judicial ordinària.
Un cop acceptat l'arbitratge, s'inicia el procediment arbitral, es designa l’òrgan que ha de resoldre la reclamació plantejada, el qual dictarà un laude (resolució o sentència) que és vinculant i executiu i, per tant, de compliment obligat per a ambdues parts, ja que té l'efecte d'una sentència judicial.
Més informació a https://consum.vilafranca.cat/