Web Municipal-Seu electrònica
Identifica't

TRÀMITS I GESTIONS

Ajuntament de Vilafranca del Penedès

  • Menu
TRÀMITS I GESTIONS
✕
  • Tramitació
    • Inici
    • Catàleg de tràmits
    • Demanar cita prèvia
    • Factures electròniques
    • Notificacions electròniques
    • Gestió tributària
  • La meva carpeta
    • Que és?
    • Dades personals
    • Dades d'empadronament
    • Els meus expedients
    • Registre d’entrada i sortida
    • Les meves notificacions
    • Portafirmes
    • Bústia de documents
  • Documents
    • Validació de documents

Mediació o arbitratge en matèria de consum

Finalitat

Sol·licitar la mediació i/o arbitratge davant la Junta Arbitral de Consum.

L'arbitratge de consum és una via extrajudicial que té com a finalitat atendre i resoldre amb caràcter vinculant i executiu per a ambdues parts les  reclamacions de les persones consumidores o usuàries, en relació amb els seus drets legalment reconeguts. És una via ràpida, eficaç, gratuïta i voluntària.

Qui ho pot presentar

La persona consumidora o usuària i que estigui domiciliada a Vilafranca o hagi adquirit un producte o servei en aquest municipi.

Un/a representant degudament autoritzat/da.

 Segons la normativa actual, són consumidores:

- Les persones físiques o jurídiques que actuen en el marc de les relacions de consum, en un àmbit aliè a una activitat empresarial o professional.

- Els socis i les sòcies cooperativistes, en les relacions de consum amb la cooperativa.

- Els treballadors i les treballadores autònoms/-es i les microempreses en les relacions entre els prestadors de serveis bàsics i de serveis de tracte continuat (subministraments o serveis amb pagaments periòdics). 

Terminis de presentació

Tot l'any

Presentació

Registre electrònic
Presencial

Òrgan gestor

Servei de Salut Pública i Consum
Junta Arbitral de Consum de Vilafranca

Termini de resolució

3 mesos des de l'inici del procediment arbitral, ampliable a 5 per decisió motivada de l'òrgan arbitral

Efecte del silenci administratiu
Desestimatori
Recursos

Recurs contra l’admissió o la inadmissió de la sol·licitud d’arbitratge:  davant la Comissió de les Juntes Arbitrals de Consum en el termini de 15 dies des de la notificació de l’acord que s’impugna.

El laude produeix efectes de cosa jutjada i davant seu només es pot sol·licitar la revisió davant de l'òrgan arbitral o exercitar l’acció d’anul·lació davant la sala civil i penal del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, en el termini de dos mesos a partir de la seva notificació, d’acord amb allò que estableix l’article 40 i següents de la Llei 60/2003, d’Arbitratge.

Normativa bàsica

Reial Decret 231/2008, de 15 de febrer, pel qual es regula el sistema arbitral de consum
Llei 22/2010, del 20 de juliol, del codi de consum de Catalunya  
Llei 60/2003, de 23 de desembre, d’arbitratge
Llei 1/2000, de 7 de gener, d’enjudiciament civil per a les sentències fermes

Pagament de taxes

Gestió gratuïta

Informació addicional

La persona consumidora és qui presenta la sol·licitud de mediació i/o arbitratge  davant la Junta Arbitral de Consum.  Un cop rebuda i admesa a tràmit,  es trasllada la reclamació a l'empresa reclamada i se li demana que presenti les al·legacions pertinents en el termini de 15 dies hàbils. Si no s'arriba a cap acord a través de la mediació prèvia,  s'inicia el procediment arbitral, sempre que l'empresa hagi acceptat voluntàriament sotmetre's a l'arbitratge o estigui adherida a aquest sistema (cens d'empreses adherides). Si l'empresa no accepta l’arbitratge, el cas s'arxiva i resta oberta la via judicial ordinària.

Un cop acceptat l'arbitratge, s'inicia el procediment arbitral, es designa l’òrgan que ha de resoldre la reclamació plantejada, el qual dictarà un laude (resolució o sentència) que és vinculant i executiu i, per tant, de compliment obligat per a ambdues parts, ja que té l'efecte d'una sentència judicial.

Més informació a https://consum.vilafranca.cat/

Documentació relacionada
Sol·licitud

Nivell d'identificació del sol·licitant
Alt:
Certificat digital reconegut i signatura electrònica
Substancial:
Amb sistema Vàlid
Documents a presentar
Documentació requerida
- Sol·licitud
En cas de
- Justificants
  • Tramitació Registre electrònic
    Seleccionar tipus d'identificació
    • Accés amb certificat digital
    • Accés persones físiques (VÀLid - idCAT Mòbil)
  • Tramitació presencial
  • Tramitació
    • Inici
    • Catàleg de tràmits
    • Demanar cita prèvia
    • Factures electròniques
    • Notificacions electròniques
    • Gestió tributària
  • La meva carpeta
    • Que és?
    • Dades personals
    • Dades d'empadronament
    • Els meus expedients
    • Registre d’entrada i sortida
    • Les meves notificacions
    • Portafirmes
    • Bústia de documents
  • Documents
    • Validació de documents

TRÀMITS I GESTIONS

© 2020 Ajuntament de Vilafranca del Penedès

Tel 93 892 03 58 - C/ Cort 14 - 08720 Vilafranca del Penedès